Щодо здійснення Держсаненіднагляду за ринками міста та організацією харчування дітей в закладах освіти

Під наглядом Конотопського міськрайонного управління Держсанепідслужби у Сумській області знаходяться три продовольчих ринки: ПОСС „ Конотопський ринок”, (центральний ринок по пл.. Конотопських дивізір, 23, ринок по вул.. Б. Хмельницького) та TOB „ Невський ринок” по пр. Миру, 7 Однак, згідно вимог Постанови Кабінету Міністрів України „ Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності для санітарного та епідемічного благополуччя населення визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду” від 30.11.2011р. за № 1405 та змінами, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2012р. за № 869 , ринки відносяться до незначного ступеню ризику з періодичністю здійснення планових заходів 1 раз у 5 років. Відповідно ,в ‘2013 році планові перевірки ринків не проводились. Згідно Постанови головного державного санітарного лікаря України № 36 від 27.12.2012р. „ Про реалізацію статей 6, 44 та 46 Закону України „ Про безпечність та якість харчових продуктів” працівниками Конотопського міськрайонного відділу ДУ „ Сумський обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України” проводився тільки вибірковий санітарний контроль за безпечністю та якістю харчових продуктів на ринків міста. Постійний контроль за якістю харчових продуктів , що реалізуються ринках, покладається на лабораторії ветеринарної санітарної експертизи , підпорядковуються ветеринарній службі та функціонують на кожному ринку.
Під наглядом Конотопського міськрайонного управлінця Держсанепідслужби у Сумській області знаходяться 30 навчально – виховних закладів міста :
–    дошкільних навчальних закладів – 15;
–    загальноосвітніх шкіл – 9;
–    закладів інтернатного типу – 2;
–    ПТНЗ- 1;
–    ВНЗ І-ІІІ рівня акредитації – 3.

Згідно вищевказаної постанови КМУ № 1405 від 30.11.2011р. дошкільні навчальні заклади, загальноосвітні школи, заклади інтернатного типу відносяться і до високого ступеню ризику з періодичністю здійснення державного нагляду 1 раз у рік ,ПТНЗ та ВНЗ – до незначного ступеню ризику з періодичністю контролю” раз у 5 років.    
Протягом 2013 року проведено перевірок з питань організації харчування :
–    дошкільних закладів – 26 ( 14 – планових, 12 – позапланових);
–     загальноосвітніх шкіл -7(5- планових , 2 – позапланових);
–    шкіл – інтернатів -4 (2- планових, 2- позапланових);

– ВНЗ І-ІІрівня акредитації – 1 (Індустріально-педагогічний технікум
позапланово)
В результаті установлено наступне : всі дитячі заклади забезпечені
їдальнями, 2 школи ( ЗОШ№2, ЗОНІ №9 ( на базі початкових класів ) мають роздавальні. Крім того , в міських школах працюють буфети при їдальнях. Дітии, харчуються за єдиним перспективним меню, яке розроблене для дітей дошкільнгіх закладів , учнів 1-4 класів, 5-11 класів, керуючись при цьому Постановою КМУ №; 1591 від 22.11.2004 року забезпечення продуктами здійснюється згідно тендеру приватним підприємцями та підприємствами. Так, наприклад , шкільні їдальні міста забезпечуються продуктами харчування від ФОП Стрельчук Н.П., Дикун” Л.П., Слухай В.Г., TOB „Альфа „Л”, TOB „ Общепит”. В дошкільні заклади міста ji постачають продукти харчування магазин № 16 „Сигмус” – м’ясо яловичеве, печінку, ФОП Яременко – овочі, фрукти, сухофрукти, TOB „ Агротрейд” – яйця, ТОВ „Олімп” м. Суми – крупи, ФОП Хорсун – риба , тушки курячі , Сумський молзавод – молоко, молокопродукти.
Вартість харчування в дошкільних закладах міста складає 12 грн.,
бюджетних коштів 6 грн. Діти – сироти, діти – чорнобильці харчуються безкоштовно.
Вартість харчування в школах міста складає – 7 грн.50 коп. – 8 бюджетних коштів – 4 грн., безкоштовно харчуються лише сироти, інваліди. Дітщ§|; |j чорнобильці харчуються на загальних підставах.    
Учні 1-4 класів охоплені гарячим харчуванням на 100%. Учні 5-9 класів 65%, 10-11 класів на 51%. Харчування учнів старших класів проводиться завласний рахунок.
Вартість харчування дітей інтернатних закладів від 30 до 40грн.
Середній відсоток виконання норм харчування за 9 місяців 2013 року
складає :
– по дошкільним закладам – 83,4% (недовиконання по рибі, сиру по 19%, м’ясу, фруктам – 10%, овочам – 14%);,
–    по загальноосвітнім школам – 80,5% ( недовиконання по рибі на 73%, молоку – 40%, овочам – 32%, фруктам, сокам – по 14%:, м’ясу – 11%, сиру – 10%);
–    по Конотопській санаторній загальноосвітній школі – інтернат по вул. Інтернатній -98,5%;    :і»і ji
–    по Конотопській спеціальній школі – інтернат по вул.. М. Немолота99,4%;    
При проведення перевірок дитячих закладів нами були виявлені порушені вимог санітарного законодавств ва в 2-х дошкільних закладах , 2-х загальноосвітніх школах, школах – інтернатах та індустріально-педагогічному технікумі, а саме:
Дошкільний заклад № 3 „Теремок” м. Конотоп : стеля харчоблоку потребувала проведення ремонту, порушувалися правила миття столового посуду ( ріст умовно-патогенної мікрофлори в 2-х випадках із 15-ти взятих). До винних осіб застосовані 2 штрафні санкції на суму – 238 грн.;    
– ДЗ № 12 „Райдужний”: порушувалася технологія приготування голубів лінивих (виявлено ріст бактерій групи кишкової палички ), застосована штрафна
11 санкція на суму 102грн;
– НВК Казка: порушувалося ведення журналу бракеражу сирої продукції,
застосована штрафна санкція на суму – 136 грн.;
– ЗОШ I—ІІІ ст.. № 5 м. Конотоп – використовувався для миття посуду
мийний засіб „Фаррі” без наявності дозволу для його використання в підприємствах громадського харчування, утримувався в незадовільному стані харчоблок, відсутня гаряча проточна води на харчоблоці, недостатня кількість , столового посуду, відсутній (достатнього розміру) посуд для дезінфекції столового посуду; застосовані 2 штрафні санкції на суму – 204 грн.;    
– Конотопська спеціальна школа-інтернат : приміщення їдальні не відповідало вимогам санітарних норм та потребувало проведення ремонтних робіт, приймання необроблених харчових продуктів (м”ясосировини, яблук свіжих) без  наявності всіх необхідних супровідних документів про їх безпечність та якість, – недовиконання норм харчування за лютий місяць 2013р. по окремим продуктам
харчування , застосована штрафна санкція на суму – 153 грн.;
– Конотопська санаторна загальноосвітня школа – інтернат: недовиконання
норм харчування за січень, лютий місяць 2013р. по окремим продуктам  харчування, отримання м”ясосировини без необхідних супровідних документів  про їх безпечність та якість, застосована штрафна санкція на суму – 153 грн.;
– Індустріально-педагогічний технікум Конотопського інституту Сумського державного університету: порушувалися правила миття обробних столів ( ріст  умовно-патогенної мікрофлори ), застосована штрафна санкція на суму – 102 грн.;
Проводились перевірки також постачальників (виробників) харчових продуктів та продовольчої сировини у заклади, всього – 3, із них з порушення- 2, а саме:    
–    ФОП Яременко В.Д. постачання м”ясосировини в Конотопську спеціальну школу-інтернат без відповідних супровідних документів про безпечність та якість (в наявності були копії ветеринарних документів про якість); застосована штрафна санкція на суму – 102 грн;
– Склад – магазин „Тропік” – порушувалося товарне сусідство в холодильній установі (разом зберігалися морепродукти та стегенця курячі), підсобне приміщення потребувало ремонтних робіт; застосована штрафна санкція на суму – 102 грн.;

Питання якості товарів, які реалізуються на споживчому ринку міста знаходиться на постійному контролі міської ради

Робота закладів торгівлі та продаж продовольчих товарів в Україні регулюються Законами України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення» від 24.02.1994 №4004-ХІІ, «Про захист прав споживачів» від 01.12.2005 №3161-IV, «Про ветеринарну медицину» від 25.06.1992 №2498-ХІІ, «Про безпечність та якість харчових продуктів» від 23.12.1997 №771/97-ВР, а також Порядком провадження торговельної діяльності та правилами торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, затвердженим постановою КМУ від 15.06.2006 №833, Правилами торгівлі продовольчими товарами, затвердженими наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції від 11.07.2003 №185, Правилами торгівлі на ринках, затверджених наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції від 26.02.2002 №57/188/84/105, Правилами роботи закладів (підприємств) громадського харчування, затвердженими наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції від24.07.2002 №219 та іншими актами законодавства. Вказані законодавчі акти поширюються на всіх суб’єктів господарської діяльності, незалежно від форм власності, які здійснюють на території України роздрібний продаж продовольчих товарів. На місцевому рівні рішенням  міської ради 6 скликання (15 сесія) від 28.12.2011 року затверджені «Правила торгівлі на ринках міста», рішенням виконавчого комітету міської ради від 25.06.2012 №175 затверджене «Положення про порядок провадження торговельної діяльності та надання послуг в сфері побуту і ресторанного господарства на території м. Конотоп». Крім цього рішенням виконавчого комітету міської ради від 24.09.2012 №258 «Про організацію харчування в школах та дошкільних закладах міста», було передбачено здійснення періодичних перевірок харчування в загальноосвітніх школах та дошкільних навчальних закладах на управління економіки та відділ контролю міської ради. Згідно  доручення міського голови від 21.01.2013 «Про заходи щодо захисту прав споживачів на 2013 рік»  здійснюються періодичні перевірки організації та якості харчування  учнів   професійно-технічних училищ,  студентів вищих навчальних закладів, дітей пришкільних та заміських оздоровчих таборів а також перевірки дотримання законодавства про захист прав споживачів підприємствами сфери торгівлі, закладами ресторанного господарства міста. Питання роботи ринків щорічно розглядається на засіданні виконавчого комітету міської ради.У поточному році питання роботи ринків було розглянуте на засіданні виконавчого комітету у серпні місяці та прийняте відповідне рішення, заходи якого направлені на удосконалення роботи ринків міста. Робота з контролю за якістю товарів та послуг на споживчому ринку нашого міста спрямована виключно на реалізацію в місті державної політики щодо захисту прав споживачів. Перевірки суб’єктів підприємницької діяльності здійснюються відповідно до вимог ЗУ «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V. Так, протягом  9 місяців 2013 року спеціалістами з питань захисту прав споживачів відділу контролю міської ради спільно з КП «Технологічна харчова лабораторія» здійснено  104 перевірки щодо дотримання суб’єктами господарювання вимог законодавства про захист прав споживачів при реалізації продовольчих та непродовольчих товарів, Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, Правил роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства, в т.ч:

Перевірки

Кількість

перевірок

Підприємств роздрібної торгівлі

45

Підприємств ресторанного господарства

10

Закладів дитячого харчування (харчоблоків дошкільних навчальних закладів, їдалень загальноосвітніх шкіл, училищ, вузів, оздоровчих таборів)

38

Суб’єктів підприємницької діяльності на ринках міста

8

Підприємств побуту

3

В ході проведених   перевірок виявлено та припинено реалізацію товарів з простроченим   терміном реалізації на суму 3,4 тис. грн., товарів без необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію та супровідних документів на суму 5,6 тис.грн. За результатами перевірок, спеціалістами з питань захисту прав споживачів відділу контролю міської ради  складено 54 протоколи про адміністративне правопорушення за ознаками статті 155 та  статті 159 КУпАП, за якими стягнуто штрафів на суму 3524 грн. Перевірки організації та якості харчування дітей та учнів у закладах освіти здійснюється спеціалістами відділу контролю міської ради спільно з представниками комунального підприємства «Харчова технологічна лабораторія» (начальник Аллахвердієва О.М.). Лабораторія акредитована державним підприємством Сумистандартметрологія на виконання досліджень фізико-хімічного аналізу продуктів харчування, хлібобулочних та кондитерських виробів, продукції власного виробництва підприємств ресторанного господарства, овочів та фруктів. Також спеціалісти лабораторії здійснюють розробку технологічної документації на всі види страв та кулінарних виробів. Треба сказати, що аналогічна лабораторія є тільки в місті Суми. Тому ми маємо можливість при здійсненні контролю, особливо за якістю харчування дітей та учнів, відбирати проби страв на лабораторне дослідження щодо повноти вкладання сировини, дотримання технологічних процесів приготування страв відповідно до нормативних  документів. Здійснення періодичного контролю за якістю дитячого харчування дає позитивні результати. У 2013 році не зафіксовано випадків наявності прострочених товарів чи сировини, товарів без необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про товар, товарів, що заборонені у дитячому харчуванні, відхилень у вазі при контрольному зважуванні страв. На постійному контролі перебуває питання організації та якості харчування дітей в літні оздоровчі періоди. Так, в літній період 2013 року спеціалістами відділу контролю здійснено 5 перевірок організації та якості харчування дітей в оздоровчих заміських таборах з відбором проб страв обіду на лабораторне дослідження. Порушення були виявлені у 2 випадках. Директорам таборів надані приписи про усунення виявлених недоліків. Особливості торгівлі продовольчими товарами на ринках обумовлені Правилами торгівлі на ринках міста,  в яких на адміністрацію ринку покладені обов’язки забезпечувати дотримання продавцями вимог правил торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами та не допускати до продажу товарів, що заборонені. Тобто адміністрація ринку повинна контролювати якість товарів,  та дотримання продавцями правил торгівлі на підвідомчій їй території. І в разі придбання неякісного товару, споживач завжди має можливість звернутися до адміністрації ринку за захистом своїх прав. Щомісяця спеціалістами відділу контролю міської ради на ринках міста проводяться інформаційно-консультативні пункти, через які за роз’ясненнями законодавства про захист прав споживачів на сьогоднішній день звернулися 47 мешканців нашого міста. Взагалі, з початку року безпосередньо до відділу контролю міської ради вже звернулися 415 споживачів за консультаціями та з усними скаргами, що на 73 звернення більше ніж за відповідний період 2012 року. Письмових звернень через громадську приймальню надійшло тільки 12, 7 з яких вирішено позитивно (58,3%) на інші надані роз’яснення згідно чинного законодавства. Також контроль за якістю товарів, що реалізуються на споживчому ринку нашого міста щорічно здійснює Інспекція з питань захисту прав споживачів у Сумській області, про результати перевірок якої ми інформуємо населення міста через засоби масової інформації. Цього року планові перевірки Інспекції заплановані на грудень місяць. Крім планових заходів контролю існують позапланові заходи. Підставою для позапланових перевірок є письмові звернення споживачів про порушення суб’єктом господарювання  вимог чинного  законодавства і здійснюються такі перевірки без попереднього повідомлення суб’єкта господарювання. З початку року таких перевірок здійснено три, дві з яких стосувалися якості харчових продуктів. В обох випадках встановлені порушення, на винних осіб складені протоколи про адміністративне правопорушення та надані приписи про усунення виявлених недоліків. Згідно ЗУ «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» планові перевірки здійснюються за умови письмового повідомлення суб’єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніше як за 10 днів до дня здійснення цього заходу. Періодичність проведення планових перевірок затверджена Кабінетом Міністрів України. З урахуванням значення прийнятого ризику всі суб’єкти господарювання, що підлягають нагляду (контролю) відносяться до одного з 3-х ступенів ризику, а саме: високого, середнього, чи  незначного. Відповідно планові заходи державного нагляду (контролю) за господарською діяльністю, пов’язаною з виробництвом, випуском і реалізацією продукції (виконанням робіт, наданням послуг) суб’єктів господарювання здійснюються в установленому порядку з такою періодичністю:

–         з високим ступенем ризику – не частіше ніж 1 раз на рік;

–         з середнім ступенем ризику – не частіше ніж 1 раз на 2 роки;

–         з незначним ступенем ризику – не частіше ніж 1 раз на 3 роки.

Діяльність, пов’язана з реалізацією продуктів харчування, в т.ч. на ринках міста, відноситься до високого ступеня ризику. Тобто планові перевірки дотримання суб’єктами підприємницької діяльності законодавства про захист прав споживачів, Правил роздрібної торгівлі продовольчими товарами, Правил торгівлі на ринках міста  проводяться 1 раз на рік з попереднім повідомленням  суб’єкта господарювання. Але, як бачимо і за таких умов результати  від здійсненого контролю є, порушення фіксуються, винні особи притягуються до адміністративної відповідальності, суб’єкти господарювання вживають заходів щодо усунення виявлених недоліків, а споживачі не лишаються незахищеними. Проте з метою покращення стану захисту прав споживачів на території  нашого міста пропонуємо підтримати ініціативу відділу контролю міської ради надати до Інспекції з питань захисту прав споживачів у Сумській області  пропозицію щодо необхідності прийняття змін до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» в частині скасування попередження суб’єктів господарювання про початок перевірки за 10 календарних днів.