Загальновідомим фактом, який підтверджується позитивним досвідом багатьох міст держави є те, що досягнення економії енергоспоживання без порушення оптимальних температурних режимів можливе лише за рахунок впровадження енергозберігаючих заходів.
З метою впровадження системи раціонального використання енергоресурсів та популяризації енергозбереження Конотопською міською радою було підготовлено проект «Розробка та впровадження системи раціонального використання енергоресурсів», реалізація якого на сьогодні успішно завершена.
Даний проект став переможцем Всеукраїнського конкурсу проектів та програм та отримав грант від Державного фонду сприяння розвитку місцевого самоврядування України у сумі 452,8 тис.грн. На умовах співфінансування з міського бюджету виділено 217 тис.грн. та 6,5 тис.грн. надано депутатом міської ради Концедалом С.В. – партнером проекту.
Ключовим напрямком проекту було створення у загальноосвітніх учбових закладах ефективної системи з виховання свідомих та відповідальних споживачів енергоресурсів, яка передбачала запровадження у школах міста виховних годин з питань енергозбереження; формування на базі кожної школи моніторингових груп, з метою активізації участі школярів у практичних процесах енергозбереження: контроль за споживанням води, електричної енергії, тепла у школах.
Для підготовки та проведення виховних заходів вчителі користувалися практично-методичним порадником «Споживаймо енергію розумно!», що був виданий у рамках заходів проекту.
Новою практикою для освітньої галузі міста стало проведення конкурсу малюнків та проектів серед учнів 1-11 класів. На розгляд журі було подано понад 40 робіт, які відзначалися якістю виконання, творчістю та відображали актуальність даної теми.
Для підвищення рівня участі населення міста у впровадженні енергозберігаючих заходів проводилась широка інформаційна компанія.
Хоча, значна частина населення міста розуміє, що своєчасно закритий кран, заклеєні вікна або вимкнене світло – це крок до власного добробуту, проте через відсутність відповідної інформації про найефективніші заходи та джерела економії відокремлює себе від суспільних проблем.
Тому серед основних напрямків проекту було подолання даних стереотипів, шляхом ознайомлення споживачів із різними аспектами теплозбереження та виховання у них бережливого ставлення до енергоресурсів, популяризації енергозбереження, впровадження економічно обґрунтованих заходів.
Як практичний приклад ефективності впровадження енергозберігаючих заходів, створення так званої «енергоефективної будівлі», було обрано один з найпроблемніших у цій сфері учбових закладів міста – філію ЗОШ №5.
У рамках проекту протягом чотирьох місяців у школі здійснювалося утеплення зовнішніх стін ватномінеральними плитами (
Паралельно з впровадженням практичних енергозберігаючих заходів розроблялася загальноміська система електронного моніторингу за споживанням енергоресурсів у бюджетних закладах.
Впровадження системи електронного моніторингу дало змогу не лише скоротити часові затрати на здійснення аналізу, зменшити вплив людського фактору, а й закласти основу для побудови інтегрованої системи міського енергомедежменту.
На виконання завдань проекту було придбано тепловізор – прилад оперативного теплового вимірювання, за допомогою якого можна виявляти місця тепловтрат, конденсації вологи, недоліки теплоізоляції, обстежувати теплові мережі та котельне обладнання.
Тепловізійні обстеження закладів освіти, культури, охорони здоров’я, теплових організацій дозволили вийти на якісно новий рівень у реалізації міської політики енергозбереження та впровадженні енергозберігаючих заходів.
У результаті реалізації проекту активізовано участь школярів у процесі енергозбереження у школі та вдома; завдяки активній діяльності моніторингових груп виявлено резерви економії поточного енергоспоживання; закладено основи для формування свідомого ставлення населення міста до проблем економного енергоспоживання; отримано «енергоефективну будівлю» як позитивний приклад для подальшого наслідування в бюджетній та приватній сферах та досягнуто економію споживання теплової енергії без порушення температурних режимів; змінено формат відносин з бюджетними закладами, які стали безпосередніми учасниками процесу моніторингу.
Інноваційність способу вирішення проблеми для міста полягала у тому, що вперше до участі у процесі енергозбереження залучалися школярі та впроваджувалася система електронного моніторингу, аналогів якої у місті до цього часу не було.
Основним соціально-економічним наслідком реалізації проекту стало впровадження та відпрацювання механізму нової системи раціонального використання енергоресурсів, системи, яка охопила не лише впровадження енергозберігаючих заходів, досягнення економії та налагодження системи моніторингу, а й заклала основи для виховання свідомих та відповідальних споживачів теплової енергії, допомогла донести до людей важливість питання енергозбереження.