15 березня відзначається Всесвітній день захисту прав споживачів. Всесвітній День прав споживача стосується всіх громадян взагалі та кожного з нас окремо. Тому, що всі ми кожен день щось купуємо, платимо власні кошти за товари та послуги.
Правовий рівень захисту прав споживачів, реалізація їх прав на безпеку товарів, інформацію, вибір, відшкодування збитків, здійснення контролю за якістю та безпекою продукції (робіт, послуг), сприяння діяльності громадських організацій споживачів забезпечується Статтею 42 Конституції України.
У травні 1991 року був прийнятий Закон України «Про захист прав споживачів». Одними із найважливіших постулатів цього закону є право вибору та право на захист від неякісних та небезпечних товарів і послуг, отримання компенсації в разі придбання товарів чи отримання послуг низької якості.
Проте всі ми знаємо, що незважаючи на норми чинного законодавства на українські прилавки потрапляють і неякісна харчова продукція, і неякісні товари широкого вжитку, часто український споживач отримує послуги, рівень яких є надто незадовільним.
І як не прикро, навіть в епоху ринкової конкуренції любов і повага продавця до покупця — це, швидше, міф, ніж реальність, в тому числі і в нашому місті. На практиці споживачам доводиться відстоювати свої права щодня, і постійно бути напоготові, знати закони, проявляти наполегливість.
Захист громадян як споживачів, є однією з обов’язкових умов розвитку кожної правової держави.
У нашому місті державний захист прав споживачів забезпечує міська рада як орган місцевого самоврядування, тому споживачі нашого міста не залишаються один на один зі своїми проблемами, що виникають при придбанні товарів та послуг, а рівень правової обізнаності нашої громади з кожним роком підвищується.
Для цього спеціалістами відділу контролю міської ради щомісячно проводяться виїзні прийоми споживачів на ринках міста, у 2014 році започатковано проведення телефонних «гарячих ліній» з питань захисту прав споживачів, періодично друкуються матеріали в газеті «Конотопський край», як щодо роз’яснення норм чинного законодавства з питань захисту прав споживачів так і роз’яснення якісних характеристик окремих товарів.
Для довідки: протягом минулого року безпосередньо до відділу контролю міської ради звернулися 474 мешканці міста за консультаціями та з усними скаргами. В ході розгляду звернень споживачам повернуто кошти за придбані неякісні товари та надані неякісні послуги на суму 59360 грн., здіснено обмін неякісного товару на новий якісний на суму 17185 грн. виплачена неустойка, компенсація за порушення термвнів виконання гарантійного ремонту на суму 2416, 76 грн.
Всесвітній День прав споживача – ще один привід порадити споживачам: вивчайте, використовуйте та захищайте свої права!
До речі, кожного року за ініціативою Всесвітньої організації союзів споживачів визначається тема Всесвітнього Дня прав споживачів, яка одночасно стає пріоритетною темою року у всьому світі. В 2015 році увага фокусується на здоровому харчуванні, що і визначило відповідний девіз «To focus on consumers’ rights to healthy food» ( «Зосередимо права споживача на здоровому харчуванні»).
Нездорове харчування пов’язане з чотирма з десяти основних причин смерті у всьому світі: зайва вага і ожиріння, високий кров’яний тиск, високий рівень глюкози в крові і високий рівень холестерину. Тільки «ціна ожиріння» оцінюється в 2 трилліони долларів США в рік.
Світ проснувся від ілюзій і в реальності зіштовхнувся з ціною нездорового харчування. Є над чим подумати, чи не так?