Придбаваючи щось за гроші, ми вступаємо у відносини з продавцями, виробниками товарів, робіт, послуг, а значить виступаємо у ролі споживачів. Тому кожен повинен знати, на що має право і на що може розраховувати.

Гадаємо, що в цьому випадку допоможуть споживацькі знання. Основою споживацького права повинен володіти кожний громадянин, який вважає себе цивілізованою людиною.

Відповідно до вимог статті 17 Закону України «Про захист прав споживачів» (далі – Закон) продавець (виконавець) зобов’язаний надати споживачеві достовірну і доступну інформацію про найменування, належність та режим роботи свого підприємства. Відсутність у магазині інформації для споживачів, відсутність куточка споживача (з нормативними актами, реєстраційними документами про підприємство або підприємця, адресами та телефонами контролюючих органів) повинно Вас насторожить, а відмова продавця цю інформацію надати каже про те, що Ви у подальшому можете мати неприємності або фінансові  збитки.

Придбання товарів слід починати з ознайомлення з їх споживчими властивостями та іншими характеристиками, необхідними для здійснення свідомого компетентного вибору.

Відповідно до вимог статті 15 Закону така інформація повинна бути надана продавцем саме до придбання споживачем товару.

Ні в якому разі не рекомендується придбавати товари, інформація про які надається на недоступній для споживачів мові.

Якщо споживач не впевнений у якості товару, він має право звернутися до продавця з вимогою показати документи, що підтверджують його якість.

Відмова продавця задовольнити це право споживача – ознака можливого фальсифікату, тобто Ви ризикує стикнутися у майбутньому з неприємностями та проблемами.

Дуже важливим, з точки зору захисту прав споживачів, є питання наявності у нього розрахункового документу. Щоб мати право відстояти свої права в разі придбання неякісного товару, мати докази  того, що товар був придбаний саме у цього продавця, мати дату, з якої починається обчислення гарантійного терміну, споживач повинен при придбанні товару обов’язково взяти квитанцію, касовий або товарний чек (документ,що підтверджує

здійснення покупки).

Тобто, в усіх випадках купівлі товару, замовлення роботи чи послуги необхідно отримати письмове підтвердження даного факту.

Якщо  підприємець відмовляє у видачі розрахункового документу, то краще не купуйте у нього товар.

Якщо після придбання якісного товару, стане ясно що товар не підходить  (не відповідає вподобанням за фасоном, кольором, розміром, формою, фурнітурою) відповідно до статті 9 Закону споживач  має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

Це право споживач має протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, за умови, що товар не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.

Але необхідно знати, що є перелік якісних товарів, які відповідно до Постанов Кабінету Міністрів України від 19.03.94 № 172 та від 13.12.04 № 1642 не підлягають обміну (поверненню), наприклад:

–         продовольчі товари;

–         парфумерно-косметичні вироби;

–         розчіски, щітки зубні;

–         дитячі іграшки;

–         товари для немовлят;

–         інструменти для манікюру;

–         рукавички;

–         панчішно-шкарпеткові вироби;

–         тканини;

–         друковані видання;

–         товари в аерозольній упаковці;

–         постільна та натільна білизна;

–         пір’яно-пухові вироби;

–         пиломатеріали та ін.

У разі ж виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків, згідно з вимогами статті 8 Закону, споживач має право вимагати:

1) пропорційного зменшення ціни;

2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

З) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

А у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника (продавця) (які неможливо усунути, чи якщо цей процес пов’язаний з непропорційно великими витратами коштів і часу, або таких, які проявляються неодноразово чи знову після Їх усунення), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;          .

2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.

Слід запам’ятати, що вимоги споживача, за його вибором повинні бути пред’явлені виключно продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.

При цьому за споживачем залишаються право на доставку великогабаритних товарів і товарів вагою понад п’ять кілограмів продавцю і від продавця за його кошт, право на одержання з обмінного фонду на час усунення недоліків товарів, перелік яких затверджено Кабінетом Міністрів України, а також право на отримання від продавця (виготівника) неустойку в розмірі одного відсотка вартості товару за кожний день затримки усунення недоліків понад установлений строк (чотирнадцять днів). А от у разі безпосереднього звернення до гарантійної майстерні, як це наполегливо рекомендують окремі продавці, споживач всі ці права втрачає. Справді, є над чим подумати!

Заяву-претензію про повернення товару неналежної якості та виконання відповідних вимог необхідно писати в двох примірниках. Один примірник – віддати у магазин, другий — залишити собі і зберігати.

На примірнику покупця працівник магазину, що прийняв заяву, повинен зазначити свою посаду, прізвище, ім’я та по батькові, поставити підпис, вказати дату та завірити їх штампом (печаткою) магазину. Про отриманий товар магазин повинен видати покупцю документ про те, що від покупця прийняли товар, пакування та копію чека. У документі повинно бути вказано, ким прийнято, дата, опис товару та пакування, поставлено підпис особи, що прийняла товар, штамп магазину.

Якщо продавець заяву не приймає,  претензію необхідно вислати поштою рекомендованим листом з повідомленням та описом вкладеного. Копії «товарного» чи касового чека прикласти до заяви (оригінал зберігається у покупця).

Про факт порушення чинного законодавства споживач може повідомити компетентні органи по захисту прав споживачів:

– інспекція з питань захисту прав споживачів у Сумській області, м.Суми, пл.Незалежності. 2, тел. (0-22) 63 13 55, 63 13 52;

–  відділ контролю міської  ради м.Конотоп, пр. Миру,8, тел. 2 30 26.

Через сім днів після отримання повідомлення про вручення рекомендованого листа та ухилення продавця від вирішення конфлікту для захисту своїх прав споживачу необхідно подати відповідну позовну заяву до суду.

Згідно ст. 24. Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі звільняються від сплати державного мита за позовами, що пов’язані з порушенням їх прав.

Все наведене вище – лише основи споживацьких знань. Для успішної реалізації своїх прав споживач просто зобов’язаний їх знати.

Бажаємо вдалих покупок і наполегливості у відстоюванні своїх прав.