Кожному з нас відома ситуація, коли мобільний телефон, комп’ютер або телевізор виходять з ладу, і, намагаючись їх полагодити ми стикаємося з численними проблемами.
Але, спочатку слід зауважити, що право на виконання гарантійного ремонту наступає тільки у випадках дотримання умов встановлення, підключення, зборки, тощо, та правильної експлуатації придбаного товару, які викладені виробником у гарантійних талонах та інструкціях з експлуатації даного товару. У разі, якщо при діагностиці виявиться, що недолік, який виник, є наслідком порушення саме споживачем умов вводу в експлуатацію чи правил експлуатації, споживач буде позбавлений права на безкоштовний ремонт.
При пред’явленні претензій до магазину, працівники магазину, як правило, відправляють споживача в сервісний центр або, нерідко, намагаються знайти масу причин, щоб відмовити в безкоштовному і своєчасному ремонті. По-своєму трактуючи законодавство про захист прав споживачів, включають в квитанції \ про прийом товару на гарантійний ремонт нічим не обґрунтовані формулювання.
Найпоширеніша з них: «Термін ремонту збільшується у разі відсутності запчастин». Змусивши споживача розписатися у квитанції з таким формулюванням, часом ремонтують гарантійну побутову техніку протягом тридцяти і більше днів. Нерідко працівники, як магазину так і сервісних центрів, розкривають і оглядають складні побутові товари самостійно, ігноруючи вимоги законодавства про перевірку споживчих властивостей товару, його комплектності, зовнішнього вигляду у присутності споживача.
Відповідно до пункту 3 статті 8 Закону України «Про захист прав споживачів» - далі - Закон, вимоги споживача щодо безоплатного усунення недоліків товару, пред’являються на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.
Тому, якщо все ж таки довелося звернутися до сервісного центру для проведення гарантійного ремонту, треба пам’ятати про наступне.
Під час приймання товару на гарантійний ремонт виконавець у присутності споживача перевіряє споживчі властивості товару, його комплектність, зовнішній вигляд, заводський номер, дату виготовлення, наявність пломб виробника або виконавця (за дорученням виробника) та гарантійних талонів і встановлює наявність заявленого недоліку. Товару надається номер, під яким він береться на гарантійний облік.
Після прийняття товару на гарантійний ремонт виконавець видає споживачеві квитанцію, в якій зазначаються усі недоліки та термін виконання ремонту.
За Законом (ч.9 ст.8 Закону), усунення недоліків неякісного товару (тобто ремонт) проводиться протягом 14 днів з дня пред'явлення покупцем такої вимоги. Проте закон допускає, що за згодою сторін може бути встановлений інший термін ремонту. Тому, підписуючи акт приймання товару в сервісному центрі, потрібно уважно перевірити не лише правильність даних про товар і його стан на момент передачі в ремонт, а й інформацію про терміни виконання робіт.
Але це не означає, що покупець, на час ремонту, має залишитися без товару. На письмову вимогу споживача на час ремонту йому повинно бути надано товар аналогічної марки (артикулу, модифікації), причому з безкоштовною доставкою. Для цього продавці і виробники повинні створювати у себе обмінні фонди (абз. 2 ч. 9 ст. 8 Закону).
Така вимога стосується не всіх категорій товарів, а лише тих, які входять до Переліку товарів, з яких утворюється обмінний фонд ( додаток № 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 р. N 172), а саме: телевізори, магнітоли, магнітофони, радіоприймачі, холодильники, морозильники, електрокавоварки, електрочайники, мікрохвильові печі, в'язальні машини, пилососи, електропраски, пральні машини, електрофени, кухонні машини, електроміксери, електросоковижималки, апарати телефонні, у тому числі мобільного зв'язку, персональні комп'ютери та комплектуючі частини до них, апаратура для відеозапису та відтворення зображення і звуку.
Слід звернути також увагу на те, що за кожний день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) та за кожний день затримки усунення недоліків понад установлений строк (чотирнадцять днів) споживачеві виплачується неустойка відповідно в розмірі одного відсотка вартості товару.
Закінченням терміну гарантійного ремонту вважається дата одержання споживачем товару з ремонту, про що вноситься відмітка до гарантійного талона.
До гарантійного талона вноситься відмітка про продовження гарантійного терміну експлуатації, яка скріплюється печаткою виконавця.
Гарантійний термін експлуатації нового комплектуючого виробу, складових частин обчислюється від дня видачі споживачеві товару після ремонту.
Після виконання робіт з гарантійного ремонту виконавець вилучає з експлуатаційного документа відривний талон на гарантійний ремонт, на зворотному боці якого вноситься запис про вид виконаної роботи.
Дані про види виконаних робіт, номер, під яким товар взято на гарантійний облік, зазначаються на зворотному боці гарантійного талона.
Виконавець несе відповідальність за якість і безпеку виконаних робіт, термін їх виконання та зберігання товару, прийнятого на гарантійний ремонт.
Якщо продавець або виробник все-таки відмовляється виконувати свої зобов'язання, порушує Ваші права як споживача, за захистом можна звернутися до відділу контролю міської ради, Інспекції з питань захисту прав споживачів у Сумській області або відразу до суду.