Кожен з нас при придбанні тих чи інших товарів стикався з проблемою відсутності у продавця здачі. Чомусь, більшість продавців вважають image001відсутність здачі в касі проблемами покупців. Не рідко доводиться чути

«Ви що хочете у мене всі дрібні гроші забрати?!» або «У нас тут не пункт розміну!» Тож і доводиться шукати дрібні купюри або йти в інший магазин.

Але ви маєте знати, що відсутність грошей для видачі здачі є порушенням   правил торгівлі. Постанова Кабінету міністрів України “Про порядок провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів” від 15 червня 2006 р. №833 передбачає, що касир та інший працівник, з якими споживач розраховується за товар, під час проведення розрахунку повинен чітко назвати суму, що підлягає сплаті, суму, одержану від споживача, і покласти гроші окремо на видному місці, оформити розрахунковий документ на повну суму покупки, назвати споживачеві належну йому суму здачі та видати її разом з розрахунковим документом. Касир та інший працівник зобов’язані приймати без обмежень банкноти і монети Національного банку (у тому числі пам’ятні, ювілейні монети, зношені банкноти та монети), які є засобами платежу, за номінальною вартістю, а також забезпечувати наявність у касі банкнот і монет для видачі здачі.

Порушення правил торгівлі, виконання робіт і надання послуг працівниками торгівлі, громадського харчування та сфери послуг, громадянами, які займаються підприємницькою діяльністю тягне за собою накладення штрафу від одного до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Отже, здача має бути!

Досить розповсюдженою є ситуація, коли продавець замість належної суми здачі мовчки дає вам сірники або пропонує вам взяти більше того ж товару або докупити якийсь інший товар, щоб було «без здачі». Такі дії продавця безпосередньо порушують норми Закону України «Про захист прав споживачів». Зокрема в частині 2 статті 17 вказано: «Забороняється примушувати споживача придбавати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту, у будь-який спосіб обмежувати використання ним електронних платіжних засобів, якщо відповідно до законодавства продавець (виконавець) зобов’язаний приймати їх до сплати.» Відповідно до того ж закону таке порушення карається штрафом у розмірі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Тепер ви знаєте, шановні споживачі,  що відсутність здачі у продавця – це не ваш клопіт, отже, обізнаний – значить озброєний. Якщо продавець відповідає, що немає здачі і не збирається її шукати – спокійно нагадайте йому, що знаєте свої права, вимагайте запросити до розмови керівника та зафіксуйте скаргу у книзі відгуків і пропозицій.

В крайньому випадку, якщо питання не вирішується ви завжди можете звернутися за захистом своїх прав до відділу контролю міської ради за тел. 2 30 26 та до управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби у Сумській області за тел. (0 22) 63 13 55.