З 2018 року українці самі обиратимуть собі лікаря – терапевта, педіатра, сімейного лікаря.
З ним напряму або через лікарню будуть підписувати договори про намір лікуватися саме у нього. Таким чином зникне прив’язка людей до лікарень за місцем прописки.
Лікаря можна буде вільно змінити.
Лікування у сімейного лікаря, а також базові аналізи будуть безкоштовними.
У 2018 році на одного пацієнта для первинної допомоги держава виділятиме 370 грн, в 2019 – 450 грн.
Що означає “гроші ходять за пацієнтом”?
Досі сума, що виділялася на конкретний заклад, залежала не від кількості хворих та їх потреб, а від фізичних розмірів лікарні (яку треба опалювати, ремонтувати тощо), числа працівників та – головне – кількості ліжко-місць.
Тепер держава виділятиме кошти на кожного пацієнта. Фактично, це змушуватиме лікарів підвищувати кваліфікацію та конкурувати – що тільки на користь в боротьбі за здоров’я пацієнтів. Якщо у лікаря буде менше пацієнтів, відповідно його зарплата буде меншою.
Де тепер отримувати медичні послуги?
Щоб отримувати медичні послуги, українцям потрібно обрати лікаря. Це можна зробити незалежно від свого місця проживання, незалежно від того, де лікар працює – в поліклініці, приватній клініці чи має власну практику.
Як обрати лікаря?
Лікаря слід обирати на свій розсуд. Залежно від того, наскільки ви задоволені його послугами (якістю, знаннями, уважністю, ввічливістю тощо) та зручністю.
Природно, що на перших етапах реформи громадяни при виборі сімейного лікаря будуть спиратись здебільшого на власний досвід, особисті враження та рекомендації знайомих. Однак із часом з’являтиметься все більше об’єктивної інформації для вибору або зміни сімейного лікаря.
Коли можна записуватися до лікаря?
Якомога швидше. Реформа первинної ланки запрацює в Україні з 1 січня 2018 року. Залежно від готовності областей, визначать і час початку приписної кампанії. Від того моменту кампанія триватиме постійно, але бажано зробити свій вибір якомога швидше, щоб ваше рішення вплинуло на обсяг фінансування відповідного лікаря.
За задумом МОЗ, сімейні лікарі становитимуть так звану первинну ланку. Якщо лікар не зможе зарадити вашій проблемі – він повинен направити пацієнта на спеціалізовану ланку (окулісти, стоматологи, нефрологи, дерматологи тощо). На перших етапах медичної реформи до спеціалістів можна буде звертатися напряму, без направлення від лікаря.
Як оформити договір з лікарем?
Пацієнт і лікар підписуватимуть декларацію про обслуговування – це буде швидкий і зручний для пацієнта процес. У документі вказуватимуть реквізити сторін: основні дані про пацієнта (ім’я, прізвище, дата народження, контактні дані, номер паспорту), про лікаря (ім’я, прізвище, інформація про освіту і кваліфікацію, контактні дані тощо), а також про заклад, де працює лікар, чи лікар з приватною практикою (код, інформація про ліцензію тощо).
Порядок надання медичної допомоги визначатиме обов’язки лікаря і те, яку саме первинну медичну допомогу гарантовано нададуть пацієнту і оплатять із бюджету.
Декларація про вибір лікаря пацієнтом буде підставою для отримання лікарем коштів за обслуговування пацієнта (у разі дотримання лікарем встановленого Порядку надання первинної медичної допомоги).
Лікар не має права відмовитись, якщо кількість його пацієнтів менша за визначену норму (2000 пацієнтів).
“Сімейний лікар” обов’язковий для всієї сім’ї?
Ні, це радше просто назва. Законодавство дозволяє обирати лікаря кожному з членів сім’ї – тож вони можуть різними. Термін “сімейний” використовують, тому що саме така модель найефективніша – коли лікар тривалий час “веде” всю родину та добре знає проблеми кожного з членів.
Чи можна змінювати лікаря?
Так, до того ж робити це можна скільки завгодно. Факт вибору нового лікаря автоматично анулює декларацію про вибір попереднього. Така процедура буде можливою внаслідок використання електронної системи. Кошти новому лікарю надійдуть вже з нового кварталу.
Але знову ж таки, для пацієнта краще, якщо лікар добре знає його медичну історію та може одразу ж допомогти.
А якщо я у відряджені чи відпустці, а лікар – далеко?
Ви можете отримати екстрену медичну допомогу за місцем вашого фактичного перебування.
Якщо ж ситуація не вимагає виклику «швидкої», сімейний лікар зможе надати консультацію у будь-який час телефоном.
У випадку, якщо ваш сімейний лікар захворів, перебуває у відпустці чи відрядженні – протягом цього періоду вас обслуговуватиме інший медик.
Що буде, якщо немає підписаного договору?
В медичній допомозі вам не відмовлять. На першому етапі реформи, якщо у людини виникла потреба звернутися до лікаря, а декларацію ще не уклали, не варто хвилюватись: слід звертатись до відповідного закладу і отримати допомогу. Однак підписання декларації не слід відкладати, аби отримати фінансування на медичну допомогу в майбутньому.
Якщо ж людина свідомо відмовляється підписувати декларацію, їй доведеться з власної кишені сплачувати лікування у сімейного лікаря (терапевта, педіатра).